Den på gården stående grunnmurede kirke med hjørner av
huggen kleber er antatt å være fra tiden omkring 1250, idet den neppe er bygd
før år 1200 og sikkert er eldre enn fra 1308 da den ifølge testament av 25/1
1309 fra Bjarne Ellingsen ble skjenket gården Vitting i Buksnes med 2 mark brent
sølv. I 1346 omtales "Dynjarnæs Kirke Sokn", hvilket vel nærmest må forståes som
Nesna kirkesogn, da Dønnes kirke visstnok likesom den nå forlengst ødelagte
kirke på Storfosen og Østråt kirke eller kapell var oppført til bruk for gårdens
eiere og husfolk og således neppe hadde noen menighet og eierne holdt
sannsynligvis en kirke eller kapellan til dens betjening.
Ved avfattelsen av den såkalte Trondhjemske Reformats av
1589 kaltes den kapell eller korhus, og det heter: " I samme kapell skal skje
tjeneste hver fjerde helligdag". Men det sies ikke hvor mange bønder eller
husmenn skal sokne til kapellet, hvorfor det må antas at kirken hørte til
herregården og bare til bruk for dens eiere og husmenn. Forholdene medførte
imidlertid at de omboende bønder fra Nesna og Herøy fikk ministerielle
forretninger utført i Dønnes kirke. Den økende folkemengde gjorde det til en
nødvendighet å dele det store prestegjeldet. Denne deling fant sted i 1730, og
da ble Nesna og Ranen, som hittil hadde vært residerende Kapellani under
Alstahaug, selvstendige soknekall med Dønnes anneks under Nesna, og da ble
følgende gårder lagt til Dønnes: Vollnes, Rølvåg, Åkvik, Sigerstad, Glein,
Titternes, Kobberdal, Breivik, Hov, Sund, Husby, Torsvik og Tomeide, i alt 45
gårdbrukere og husmenn. Ved en senere deling av Alstahaug sognekall i 1767
lagdes gårdene Våg, Skei, Åker, Akerøy, Bø, Stavseng og Stavsengvik, tilsammen
23 gårdbrukere og 8 husmenn fra Herøy sogn til Dønnes.
Kirken ble av oberstinne Coldevin ved skjøte av 7/9 1796
solgt til Det Kongelige Misjonskollegium, dog med forbehold for seg og senere
eiere av det ved siden av kirken og med inngang fra det daværende kor stående
grunnmurte gravkapell, likesom der også forbeholdtes familien den på skipets
sydside like overfor prekestolen stående høystol samt det nederste stolestade
til gårdens tjenere.
Kirken var som nevnt bygd av gråstein med hjørner av
huggen kleber og hadde et slankt, vakkert tårn stående omtrent midt på skipet,
og høyrøstet tak. Foran kirkedøren stod en tømret forgang, det såkalte Våpenhus,
hvorfra man kom inn i kirken gjennom en vakker rundbuet portal. Der var en lem
(galleri) på vestre tvervegg, hvis forside var inndelt i felter på hvilke var
malt sindbilder med latinske underskrifter, så som Concordia, prudentia,
justitia etc. I skipets vestre og korets nordre vegg gikk lønnganger fra loftet
ned til kirken.
Kirken har en enestående vakker, klangfull kirkeklokke med
følgende latinske inskripsjon: "Sonus aris campani tuba exitatoria cordis
nostri. Anno 1692"(Klokkens lyd fra altrene er en vekkende trompet for våre
hjerter). Etter årstallet å dømme er den altså fra amtmann Tønders tid. En
mindre kirkeklokke, anskaffet av Hans Emahus Tønder er sprukken og således
ubrukelig. Da kirken i lengere tid hadde vært for liten, var som nødhjelp
anbrakt en lem (galleri) på korets søndre vegg. Ved den i 1866 fullførte
utvidelse ble det tidligere kor tatt til sakristi, og omtrent halvdelen av
skipet gjort til kor, mens resten ble nedrevet og et nytt, lengere og bredere
skip oppført i stedet. Under det gamle kirkegulv fantes flere likkister.
Da den familien tilhørende høystol ved utvidelsen måtte
tas bort, forbeholt far seg de to forreste stolestader på høyre side av lemmen.
Omtrent samtidig med utvidelsen ble det anskaffet orgel til kirken, og noen år
etter skjenket far kirken dens vakre altertavle.
Denne gave fremkom som følge av et løfte til Herren, fordi
han vant en prosess for høyesterett. En av forpakterne i Åsvær, Nikolai Knudsen,
ville nemlig tilegne seg landslotten av det dengang begynnende storsildfiske,
idet han under tilbud om eds bekreftelse påstod at der i den av ham underskrevne
kontrakt ikke var gjort noe forbehold med hensyn til landslotten, mens derimot
den tingleste og med forpakterens medunderskrift forsynte kontrakt viste at
landslotten var forbeholdt eieren. Nikolai Knudsen påstod altså at far hadde
begitt falskneri. Av takknemlighet for å være blitt befridd for en så skammelig
beskyldning var det at han skjenket kirken dens altertavle.
Det ved siden av kirken stående gravkapell med inngang fra
det nåværende sakristi er sannsynligvis oppført av amtmann Tønder. I alle fall
er han den eldste av de der bisatte personer, og han var jo også som tidligere
nevnt, den første som på lange tider hadde hatt gården i personlig bruk. Her ble
da de på Dønnes hensovede medlemmer av tamilien stedt til hvile. Av disse ligger
amtmann Tønder i en dobbelt kiste og obersten og oberstinnen i to russelærs
kister. Mine besteforeldre står på gulvet langs den Østre vegg. Foruten familien
er også presten Fredriksen, en tidligere soknepræst til Nesna, samt Fredrik
Christensen (Husby) og hans mor, født Bernhoft, bisatt i gravkapellet. De to
sistnevnte som er plassert midt på gulvet, er de siste som er innsatt der.
Ved kirkens og kirkegårdens utvidelse forbeholdt far seg
den senere benyttede gravplass på kirkegårdens nordvestre hjørne.
Ved siden av kirkemuren stod kirkeburet hvis nederste
etasje ble brukt til kornbod, mens i øvre etasje var hensatt endel gamle møbler,
protokoller og gamle bøker, hvorav en større del har tilhørt prost Legange r,
krigsrådens svigerfar, og bestod blant annet av en mengde latinske, greske og
hebraiske skrifter. At buret var blitt satt så langt fra gårdens øvrige hus og
kloss opp til kirkemuren, var til sikkerhet såvel mot ildebrann som tyvehånd,
for ingen turte i uredelig hensikt å komme i nærheten av kirken.
Ved utvidelse av kirkegården ble buret flyttet hen på den
nåværende plass.
Efterskrift
Denne beretning er en del af godsejer på Dønnes Hans J.E.T:
Coldevins "røde skrivebok", hvori han beskriver
gårdens og
godsets historie og ejere, kirkens historie, de sagn, som knytter sig til
Dønnes, samt leveforholdene i ældre tider.
Beretningen er i den ovenfor gengivne udgave afskrevet - eller rettere
transskriberet til et mere moderne norsk - af sønnen Axel Coldevin.
Originaldokumentet er i privat eje, men findes tillige i mikrofilmet kopi i
Coldevinske godsarkiv fra Dønnes på Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Se også:
Slægten Coldevin på Dønnes
Beretninger om Dønnes
Hans Coldevin (1834-1932)
Hans Coldevins "røde skrivebok"
|